Portale i aplikacje randkowe stale rosną w swojej popularności. Przykładowo, Tinder, jedna z najpopularniejszych aplikacji randkowych, ma 75 milionów aktywnych użytkowników (M. Iqbal, 2022). W zależności od badań, udział użytkowników w serwisach randkowych szacuje się od ok. 13% do nawet 50% (J. R. Barrada, Á. Castro, 2020).
Jak podał The New York Times (N. Bilton, 2014), powołując się na raport samego Tindera, ludzie zaglądają do aplikacji średnio 11 razy dziennie i spędzają w niej łącznie ok. 90 minut dziennie.
Takie zaangażowanie w randkowanie online będzie niewątpliwie rzutowało na zachowania ludzi w świecie offline. Korzystanie z aplikacji i portali randkowych nie pozostaje bez wpływu na uczuciowy czy społeczny aspekt funkcjonowania użytkowników, ale też psychospołeczne funkcjonowanie, bo rezonuje na ich emocje i ogólne samopoczucie (Y-C. Her, E Timmermans, 2021).
Zrozumienie tych zależności wydaje się mieć wartość teoretyczną, ale również i praktyczną.
O badaniach „Doświadczenia osób korzystających z aplikacji i portali randkowych”
Chcąc przyjrzeć się tym zależnościom, ale przede wszystkim poznać doświadczenia użytkowników, zaplanowałyśmy badania wraz z dr Natalią Pilarską, dzięki którym miałyśmy odpowiedzieć na pytanie:
Jak randkują ludzie na portalach i aplikacjach randkowych? Co nimi kieruje, jak funkcjonują na platformie, a w końcu – jak to się ma do osiąganych rezultatów i ich samopoczucia?
Badania ankietowe zostały przeprowadzane online w terminie od 9 grudnia do 20 grudnia 2021 roku, wcześniej zostały poprzedzone badaniem pilotażowym.
Do analiz włączono 434 w pełni uzupełnione ankiety. W badaniu wzięły udział osoby, które spełniały jeden, kluczowy warunek – były lub aktualnie pozostawały użytkownikami portali lub aplikacji randkowych.
W badaniu, oprócz danych metryczkowych, zebrano informacje na temat randkowania online oraz zbadano dwie zmienne psychologiczne: samoocenę i orientację socjoseksualną. Te dwie zmienne zostały poddane dalszej analizie. Stanowią materiał wykorzystany do opracowania dwóch artykułów naukowych, które zostały przesłane do czasopism naukowych.
Badanie na temat randkowania online – wyniki
Przedstawione wyniki prezentują zróżnicowany świat randek, w którym spotykają się ludzie, kierowani odmiennymi motywami, od potrzeby poprawienia swojej samooceny, po poszukiwanie partnera, aż do traktowania aplikacji jako źródło rozrywki. To co jednak łączy użytkowników, to odczuwanie różnych emocji, entuzjazmu i nadziei, na przemian z frustracją i rozczarowaniem.
Uzyskane wyniki wskazują na trudne doświadczenia użytkowników aplikacji i portali randkowych w efekcie prawie 50% respondentów usunęło swoje konto randkowe od 3 do 10 razy. Działo się to z różnych przyczyn, najczęściej z powodu odczuwanego zmęczenia. I chociaż portale i aplikacje przekonują, że łatwo jest znaleźć „bratnią duszę”, to wcale tak nie jest. Szansa spotkania osoby, która spełniłaby oczekiwania okazuje się raczej niewielka. W konsekwencji użytkownicy podejmują decyzję o usunięciu konta randkowego.
6 na 10 osób badanych poszukuje partnera do związku uczuciowego, ale co trzeci_a badany_a nie nawiązał_a żadnej, dłuższej relacji.
Niepokojące jest to, jak wiele osób zetknęło się w aplikacji lub na portalu randkowym z naruszeniem granic i przemocą seksualną. Takie doświadczenia nie pozostają bez wpływu na dobrostan psychiczny użytkowników
Raport ma charakter popularnonaukowy, nie stanowi publikacji naukowej, nie podlegał procesowi recenzji. Zawiera natomiast interesujące dane, które mają wartość praktyczną.
Można się z nich dowiedzieć:
- jak przygotować swój profil randkowy, aby lepiej wypaść,
- jakie zdjęcia są źle, a jakie dobrze odbierane,
- co napisać w pierwszej wiadomości wysłanej w aplikacji randkowej, żeby zwiększyć swoje szansę na otrzymanie odpowiedzi.
Nie będę dalej spojlerować i zapraszamy do lektury!
Raport z badania „Doświadczenia osób korzystających z aplikacji i portali randkowych” dostępny jest bezpłatnie, można go też przejrzeć poniżej.