Porad o tym, jak zacząć rozmowę na Tinderze czy portalu randkowym jest całe mnóstwo. Dlaczego użytkownicy szukają pomocy w tym zakresie? Pewnie dlatego, że wiele inicjujących kontakt wiadomości pozostaje bez odpowiedzi, a nawet jeśli uda się podjąć rozmowę, to nie prowadzi ona do oczekiwanych rezultatów. O stosunku czasu wyszukiwania do czasu interakcji (tj. 7:1) już kiedyś pisałam w innym poście.
Czy zdarzyło Ci się kiedyś, że ktoś zignorował Twoją wiadomość a dobrze zapowiadająca się znajomość nie miała nawet szansy się rozwinąć?
Pewnie tak, dlatego niniejszy tekst dostarcza kilku praktycznych wskazówek, jak zacząć rozmowę na Tinderze.
Brak odpowiedzi bywa powszechny
O ile ignorowanie ludzi w świecie offline jest uznawane za niegrzeczne, lepiej uprzejmie odmówić np. pójścia na kawę nowo poznanemu mężczyźnie, o tyle na portalu randkowym jest to powszechna strategia. W istocie całkowity odsetek odpowiedzi wydaje się dość niski. W jednym z badań wykazano, że mężczyźni odpowiedzieli na 26% otrzymanych wiadomości, a kobiety tylko na 16%.
Pierwsza wiadomość – kiedy na nią odpowiedzieć?
Obliczono również medianę czasu odpowiedzi na pierwszą odpowiedź. W przypadku kobiet wynosiła ona około 19 godzin, a w przypadku mężczyzn 16 (A. T. Fiore i in. 2010). Dużo większą dynamikę można zauważyć przy w wymianie wiadomości na Tinderze.
Od momentu zdobycia „matcha” 63% mężczyznom wystarczy 5 minut, aby napisać do sparowanej partnerki. Kobiety zdecydowanie czekają na wiadomości i tylko 18% z nich napisze w tak krótkim czasie, najczęściej czekając do 38 minut (G. Tyson, V. Perta, H. Haddadi, M. Seto, 2016). Niemniej, im szybsza odpowiedź, tym bardziej prawdopodobne, że komunikacja będzie kontynuowana (E. J. Finkel i in. 2012).
Rady w stylu: „odczekaj kilka godzin zanim odpiszesz, żeby myślał, że jesteś niedostępna lub bardzo zajęta” wydają się więc nietrafione.
Podjęcie decyzji o odpisaniu na wiadomość – wyniki badań
Wyniki uzyskane w ramach badania autorstwa V. Schoendienst i L. Dang-Xuan (2011) potwierdzają, że decyzja o podjęciu rozmowy zależy od wrażenia, jakie wywarły na nas zdjęcia nadawcy oraz otrzymana wiadomość.
Wspomniani badacze przeanalizowali zbiór aż 167 276 tekstów, chcąc pokazać, jak poszczególne kategorie słów, używanych podczas konwersacji mogą podnieść lub zmniejszyć szansę na uzyskanie odpowiedzi. Zauważono przy tym, że występują różnice między płciami.
Najlepiej być atrakcyjną kobietą, która pierwsza napisze do mężczyzny
Jeśli chodzi o atrakcyjność fizyczną nadawcy, jest oczywiste, że rzutuje ona na naszą decyzję o podjęciu lub zignorowaniu próby konwersacji. Im bardziej atrakcyjny jest wysyłający wiadomości, tym bardziej prawdopodobne, że on lub ona otrzyma odpowiedź. Jednak w odniesieniu do fizycznej atrakcyjności strony inicjującej znajomość znaleziono zaskakującą różnicę.
Zgodnie z przewidywaniami, mężczyźni stawiają większy nacisk na atrakcyjność fizyczną, ale to kobiety, mają szanse na zdobycie najbardziej atrakcyjnych partnerów.
Paniom opłaca się pisać jako pierwszym! Dzieje się tak być może dlatego, że mężczyźni otrzymują mniej wiadomości, ponieważ kobiety mogą nawet nie odważyć się z nimi skontaktować.
Warto skupić się na adresacie zamiast na samym sobie
Zauważono, że zarówno kobiety, jak i mężczyźni nie otrzymają raczej odpowiedzi na swoją wiadomość, jeśli używali odniesień do swojej osoby. Takie zachowanie może odstraszać z dwóch powodów:
- Kojarzy się z cechami osobowości, które zniechęcają do dalszego angażowania się w znajomość.
- Użytkownicy portali randkowych są wyczuleni na potencjalnie fałszywe opisy i nadmierną autoprezentację.
Jak zacząć rozmowę na Tinderze, aby była kontynuowana?
Obdarzając uwagą adresata wiadomości i zwracać się bezpośrednio do niego, szczególnie jeśli jest to kobieta. W jaki sposób? Chociażby zwracając się po imieniu do osoby, do której piszemy wiadomość.
Co więcej, niezależnie od płci korzystnym jest wykorzystanie emoji jako narzędzia do ekspresji emocjonalnej i dopasowanie stylu wymiany emoji do rozmówcy. Dlaczego jest to ważne, wyjaśniłam w tekście o użyciu emoji na Tinderze.
Oczekiwana długość wiadomości jest inna dla kobiet i mężczyzn
Okazuje się, że panie reagują pozytywnie na dłuższe wiadomości, podczas gdy mężczyźni oczekują raczej krótszych komunikatów.
Typowa wiadomość wysłała przez mężczyznę zawierała 12 znaków, a 25% badanych panów potrafiła zainicjować kontakt przy użyciu mniej niż 6 znaków. To pewnie często pojawiające się „cześć”, „hej” i „witaj”. Z kolei typowy komunikat wysłany przez kobietę to już 122 znaki (G. Tyson, V. Perta, H. Haddadi, M. Seto, 2016).
Wiadomości typu „kopiuj-wklej” vs. personalizacja treści
Praktyka wysyłania masowych treści nie jest pewnie dla nikogo zaskoczeniem. Jeśli jednak wyjdzie na jaw, to mało który adresat wiadomości będzie miał ochotę kontynuować rozmowę.
Częściowa personalizacja wiadomości jest bardziej prawdopodobna, gdy użytkownik nastawia się na nawiązanie długotrwałej relacji uczuciowej.
Z jednej strony faktyczny wskaźnik uzyskiwanych odpowiedzi jest niski, co bywa frustrujące. Wiedząc, że większość osób i tak nam nie odpisze, sceptycznie podchodzimy do pisania osobno każdej wiadomości. Takie rozwiązanie nie przynosi jednak oczekiwanych rezultatów.
Już lepiej kiedy tylko część wiadomości jest uniwersalna, ale reszta ma coś wspólnego z osobą, do której piszemy (np. odwołujemy się do czegoś, co zostało umieszczone na jej profilu).
Poniżej podrzucam kilka propozycji, jako inspirację, jak skorzystać z informacji zawartych na czyimś profilu.
Uwaga i zainteresowanie – niedoceniany potencjał
Kiedy doświadczyło się już kilkakrotnie zignorowania wysłanej wiadomości przez innych użytkowników, to ciężko wykrzesać z siebie ten początkowy entuzjazm. Nie ma jednak innej rady niż na nowo go w sobie odnaleźć i faktycznie okazać swoje zainteresowanie drugiej osobie.
Bo kto z nas nie lubi gdy ktoś poświęca mu swoją uwagę?
Dobrze gdy ta uwaga przejawia się w spersonalizowanej wiadomości, ale nie zawsze jest to takie łatwe, aby nawiązać do informacji albo zdjęcia z profilu. W tej sytuacji użytkownicy uciekają się do formułowania komplementów, co również bywa ryzykowną strategią. Nuda, oklepane albo zbyt nachalne teksty, pochwały na wyrost – to wszystko działa na naszą niekorzyść.
Podrzucam kolejne propozycje do wykorzystania:
W pierwszej opcji można sformułować swoje ogólne wrażenie na temat danej osoby. W opcji bardziej humorystycznej – wymyśleć coś abstrakcyjnego. Nawet gdy nie trafimy z naszą opinią, to jest duża szansa, że użytkownik odpisze i można będzie kontynuować rozmowę.
Uniwersalna rada – zadaj pytanie w wiadomości inicjującej
Zadawanie pytań – a w szczególności zadawanie kolejnych pytań – zwiększa pozytywne wrażenia ludzi i nasze szanse na to, że zostaniemy polubieni. Przegląd wyników badań na ten temat można znaleźć w tym artykule.
Możesz zainspirować się moimi pomysłami na rozpoczęcie rozmowy, kiedy profil użytkownika jest pusty albo nie wiesz, co napisać:
Co ciekawe, gdyby ktoś nie miał_a pomysłu od czego zacząć rozmowę i o co zapytać, to znowu w sieci istnieje całe mnóstwo porad na ten temat, np. tutaj mamy propozycję 290 pytań, które można zadać na Tinderze 😉
Jeśli w naszej wiadomości bezpośrednio zwrócimy się do odbiorcy i zastosujemy się do kilku wskazówek, to jest szansa, że częściej uda nam się nawiązać rozmowę z atrakcyjną osobą. Podsumowując:
O tym, w jaki sposób prowadzić rozmowę, ale też na podstawie jakich aspektów rozmowy ocenić szansę rozwoju nawiązanej znajomości na Tinderze napisałam osobny wpis, zapraszam do jego lektury i życzę powodzenia w inicjowaniu rozmów 😉
Wyniki badań przywoływane w artykule i jego treść powstała na podstawie:
- Fiore, A. T., Taylor, L. S., Zhong, X., Mendelsohn, G. A., and Cheshire, C. (2010) Who’s right and who writes: People, profiles, contacts, and replies in online dating.
- Tyson G., Perta V., Haddadi H., Seto M. (2016) A First Look at User Activity on Tinder. In 8th IEEE/ACM International Conference on Advances in Social Networks Analysis and Mining.
- Finkel E. J., Eastwick P. W., Karney B. R., Reis H. T., Sprecher S. (2012) Online dating: A critical analysis from the perspective of psychological science, Psychological Science in the Public Internet, 3 (1).
- Schöndienst, V., and Dang-Xuan, L. (2011) The role of linguistic properties in online dating communication—A large-scale study of contact initiation messages. Proceedings of the 15th Pacific Asia Conference on Information Systems, Paper 166, Brisbane, Australia.
Źródło zdjęcia: Photo by Miguel Á. Padriñán from Pexels
8 thoughts on “Jak zacząć rozmowę na Tinderze?”